R74-9

 

 

Aad met R74-9

In 1974 kwam de roep om grotere formaten. Misschien naar voorbeeld van de Duitsers die allang enorme lerpen produceerden. Jan had er zin in. Ja zo’n groot werk wou hij wel eens zien, 3 bij 2 meter moest het worden. Het atelier was hier eigenlijk te klein voor. De vader van mijn vriendin, aannemer Jongeleen in Delft, bood grootmoedig zijn werkplaats aan als tijdelijke oplossing voor dit probleem. Er werd een groot raam besteld en platen om er op te timmeren.

Op de betonnen vloer heb ik het toen gebouwd, er al overheen kruipend als een stratenmaker, met dikke stukken schuimrubber op mijn knieën, om het werk niet te beschadigen.

Het reliëf was een succes, het maakte een overweldigende indruk.

 

Een jaar later werd er nog een andere grote gemaakt R75-6, in oppervlakte nog iets groter 2,5×2,5 meter, 6 1/4 vierkante meter.

Ze zijn samen in Amsterdam geëxposeerd geweest in Het Stedelijk bovenaan de monumentale trap, een links en een rechts.

 

R74-9 is aangekocht door Boijmans van Beuningen in Rotterdam en is daar nu te zien t/m 29 april.

R75-6 is in het bezit van Het Stedelijk Museum Amsterdam.

Aad in ’t Veld

 

Geboren op 15-05-1944 te Den Haag wonend in Delft.

Vanaf 1970 tot aan het overlijden Van Jan J. Schoonhoven in 1994 was Aad in ’t Veld Assistent en Restaurator bij Atelier Jan J. Schoonhoven. Na het overlijden van Jan is Aad tot op heden Restaurator en Adviseur bij aan en verkoop van werk van Jan Schoonhoven. Aad is bekend bij vele musea en veilinghuizen, die dankbaar gebruik maken van zijn kennis m.b.t. het werk van Schoonhoven.

Aad int Veld ptt

Aad heeft veel prachtige verhalen over zijn tijd met Jan J. Schoonhoven. Hij zou het eigenlijk op moeten schrijven en als een boek uit moeten geven. Maar mogelijk post hij zo nu en dan een verhaaltje op deze site. Bijvoorbeeld het verhaal over het PTT Reliëf. Zie foto hierboven.

Aad fietste over de Hippolytusbuurt in Delft, waar op dat moment het Postkantoor gerenoveerd werd. Tot zijn grote verbazing stond daar het Reliëf, dat jaren in de hal van het postkantoor had gehangen, dubbel gevouwen bij de afvalcontainer van de renovatiewerkzaamheden. Aad heeft het reliëf op de trapper van zijn fiets mee genomen naar een atelier van zijn vriendin Paula, waar hij grote werken kon behandelen.

Het hoofdkantoor van de PTT werd geïnformeerd en Aad kon het restaureren.  Het reliëf heeft daar nog jaren gehangen en is nu te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam.